Vakantie: medicijn of extra stress?

Schreeuwend in de auto omdat de gillende kinderen op de achterbank de laatste positieve energie uit je geperst hebben?

Voor werkende volwassene, met of zonder kinderen, is het niet handig zo uitgeput aan de vakantie te beginnen.  Dan mis je een paar dagen van je vakantie, legt Wilmar Schaufeli in de In de toepasselijke korte vakantie podcast van Ben Tiggelaar uit. Je werk afbouwen en afmaken de dagen voor de vakantie bevorderen niet alleen de gezelligheid, maar ook herstel van mentale en fysieke gezondheid. 

Bevlogenheid mag mee, als het maar op een ander gebied is. Je hoeft niet te niksen (gelukkig), als je maar afstand neemt van je werk. Andere bezigheden, andere boeken, en als het meezit ook weer een andere omgeving. 

Ik dacht lang dat het risico op burn-out verwaarloosbaar was bij werk wat je zinvol en leuk vindt. Als je die vreselijke ‘passie’ maar volgt dan kun je wat dat betreft niets gebeuren. Maar helaas, volgens burn-out expert Jennifer Moss is dat juist een risicofactor.

Gelukkig helpen niet alleen vakanties, maar ook vrije avonden en weekenden je herstellen. Als je maar echt loskoppelt. Het effect is wel vrij snel weer weg schrijft Toon Taris in zijn interessante ‘ The Psychology of Working Life’. 

Dus als je de vakantie echt heel hard nodig had, is het handig om ook wat te veranderen in hoe je werkt. De start na de vakantie is een goed moment. Als het goed is heb je zoveel afstand genomen dat je even tijd nodig hebt om er weer in te komen. Het is dan iets makkelijker om gewoontes te veranderen. Kleine veranderingen kunnen al een groot verschil maken. En, als dit niet je werkgebied is, kan het vast geen kwaad om daar op vakantie alvast over te lezen. In het woud van zelfhulpboeken van zeer wisselende kwaliteit kan ik deze in ieder geval aanraden: 

Why We Sleep: Unlocking the Power of Sleep and Dreams van Matthew Walker

The Willpower instinct van Kelly McGonigal

Helen van Empel

Geef een antwoord