Members: Haal alles uit je sessie

01Neem de tijd voor en na de sessie.

Plan als het even kan minstens een halfuur vóór, en een halfuur na het gesprek waarin je niet gestoord wordt.
Zet je telefoon op vliegtuigstand, tenzij je die gebruikt voor de video-call.
Zet de meldingen op al je apparaten uit of stil. Gebruik deze tijd om na te denken en te schrijven over de sessie.

Vóór de sessie

Hoe beter je voorbereiding, hoe effectiever je sessie. Denk van tevoren na over wat er speelt en wat je wilt bereiken. En wat je al geprobeerd hebt in deze situatie, met welk effect. En waarom je juist nu bij wilt sturen.

De sessie

Houd je aantekeningen en een pen bij de hand tijdens de sessie. Zo kun je bijvoorbeeld aantekeningen maken van de praktische stappen die je wilt zetten terwijl je die met jouw coach bespreekt.

Na de sessie

Neem de tijd om na te denken over het gesprek en het vervolg. Welk inzicht neem je mee uit deze sessie?Wat is de eerste stap? Hoe en wanneer ga je die zetten?Wie kan jou helpen, adviseren, steunen, aanmoedigen?

02 Vervolgstappen buiten de sessie.

Het doel van de sessie is je op weg te helpen. Met inzicht en concrete stappen.
Om op de goede weg te blijven heb je steun nodig, van jezelf en anderen.

JJournal

Je kunt jezelf helpen door je plannen, gedachten en vorderingen vast te leggen. Op papier of digitaal.
Het liefst in één schrift of in één bestand dat je alleen hiervoor gebruikt.

Het werkt het best als je dat regelmatig doet, bij voorkeur op een vast moment. Bijvoorbeeld elke ochtend voor het ontbijt. Aan het eind van je werkdag. Elke zondagochtend. Bedenk wat voor jou realistische planning is en houd je daar aan. Als het toch niet werkt dan pas je de planning aan.

Registreren helpt om:
  • Je gedachten te ordenen

  • Je bewust te worden en te blijven van je plannen.

  • Te zien hoe je vooruit gaat.

  • Jezelf en je plannen bij te sturen.

  • Je motivatie vast te houden.

S

Support

De meeste mensen vinden het moeilijk om anderen om steun en advies te vragen. Terwijl ze het andersom waarderen als iemand hen om steun en advies vraagt.
Je moet waarschijnlijk een drempel over om anderen in te schakelen. En het is de moeite waard.

De band met mensen om je heen kan sterker worden, juist door open te zijn over waar je mee zit. Door anderen te betrekken bij de oplossing.

Denk bijvoorbeeld aan het volgende:
  • Je kunt anderen vragen je te helpen. Bijvoorbeeld door je voornemens te delen en eens in de week je vorderingen, moeilijkheden en vervolgstappen te bespreken.

  • Je kunt mensen zoeken om samen mee te gaan sporten, samen een cursus te gaan doen, samen een uitdaging aan te gaan.

  • Je kunt advies vragen van mensen die vaardigheden hebben die jij zou graag willen leren of versterken.