Wie wil je zijn?

Het antwoord op die vraag kan je helpen gewoontes te veranderen. 

Veel van mijn cliënten willen gewoontes veranderen. 

Logisch. Door het inslijten van gewenst gedrag maak je het jezelf een stuk makkelijker om je doelen te bereiken. 

Of je nu gezonder wil worden of effectiever in je werk; dagelijkse kleine stappen maken op termijn het grote verschil. 

Je krijgt meer controle over je leven. Het vertrouwen in jezelf groeit als je merkt dat je doet wat je je voorneemt. Je kan plannen maken in de wetenschap dat je ze uit kan voeren. 

Maar het valt nog niet mee om gezonde gewoontes aan te leren en vast te houden. 

Goede voornemens hebben de neiging nogal snel in het water te vallen. Je wilt gaan trainen voor een marathon, maar je vindt, maar geen tijd in je drukke schema om ook echt goed te beginnen. 

Het kan helpen om je gewenste identiteit als uitgangspunt te nemen. 

Maak de volgende zin af: 

Ik wil iemand zijn die ….

Of:

Ik ben een …

Het antwoord kan specifiek zijn, zoals; 

‘Ik wil iemand zijn die dagelijks sport’. 

Of breder, zoals;

‘ik ben een leider door wie mensen zich gezien en gesteund voelen’ 

Als je weet wie je wilt zijn, kun je nadenken over het gedrag dat daarbij past, de gewoontes die je wilt ontwikkelen. Je identiteit wordt steeds sterker door je er naar te gedragen. 

En dat maakt het weer gemakkelijker, vanzelfsprekender om je gewoontes vol te houden en nieuwe, passende gewoontes te ontwikkelen. 

Niet dat het hiermee opeens heel makkelijk wordt, het is nou eenmaal lastig om patronen te veranderen. Maar het ís te doen en dit is één van de ‘trucs’ die daar goed bij kunnen helpen.

Helen van Empel

Geef een antwoord